Začínal bez maturity v továrnách, u dřezů plných špinavého nádobí a s mozoly od lopaty a krumpáče. Dnes je však úspěšným a vzdělaným mužem, který vede prosperující společnost, přednáší po celém světě a na svém kontě má celou řadu velmi čtených knih. Jak toho Brian Tracy dosáhnul? O své rodinné stříbro – nejosvědčenější postupy a návyky – se podělil v útlé knížce s názvem Snězte tu žábu!, jenž je synonymem nepříjemných úkolů, jenž ovšem nesou své ovoce.
Knížce, která by se dala charakterizovat jako hned trojitá porce Coveyho 7 návyků skutečně efektivních lidí, psaných ovšem úsporným stylem Babautova Zen To Done. Rad podaných bez zbytečných okolků a nadýchaných čepic marketingové šlehačky, mnohdy špatně maskujících jen hrstku skutečně inspirativních myšlenek.
„Největším plýtváním časem je dělat velmi dobře něco, co není třeba dělat vůbec.“
Strohost formy experta na rozvoj lidského potenciálu Tracyho v tomto případě dobývá opačný pól: na ploše sotva 120 stránek je čtenář doslova zahlcen otesánkovsky sytou porcí rad, až to znamená sáhnout po jedné z nich a zavádět nové návyky stejně jako při pokusu o pořádání štangle sálámu – postupně po jednotlivých kolečcích. Možná si při listování obsahem řeknete, že se vám rady jako „plánujte svůj den předem„, „soustřeďte se na oblasti, které přinášejí klíčové výsledky„, „aplikujte pravidlo 80/20„, „rozvíjejte své klíčové dovednosti“ a další postřehy, jak ze sebe vydolovat ty nejvzácnější poklady, zdají už důvěrně známé.
Jenomže znát je a skutečně se jim řídit jsou dvě zcela odlišné věci, o čemž jistě ví své nejen mnozí – na místě přešlapující – majitelé polic prohýbajících se pod tíhou motivačních a seberozvojových knih. Snězte tu žábu! je tak nejen úderným úvodem do problematiky produktivity, krocení času a stanovování priorit pro ty, kteří v těchto tématech platí ještě za zelenáče, ale i vítaným opáčkem těm, kteří už nějakou tu bichli z oboru mají za sebou.
„Pokud se nesnažíte zlepšit, zhoršujete se.“
Slabinou tohoto manifestu efektivity je snad jen její rodokapsově chudé grafické pojetí. Přitom si dovedu představit, že s lepší obálkou a papírem a pár jednoduchými obrázky ála Konec prokrastinace by mohla být v knihkupectvích zbožím podstatně atraktivnějším.