Téměř na den před třemi roky jsem v článku Zatočte s prokrastinací, nejasnými nápady a samotou v podpůrném týmu sepsal zkušenosti ze své první mastermind (MM) skupiny. Dnes funguju s menšími přestávkami v MM skupině už čtyři roky a rád bych se podělil o další dojmy i fakt, proč už si bez ní své aktivity nedovedu přestavit.
Slyšíte o MM poprvé? V pár větách: jde o koncept pravidelných brainstormingů v malé uzavřené skupině. Nejčastěji mezi podnikateli, ale stejně dobře může fungovat všem, kteří jsou aktivní a chtějí pro své nápady využít synergický efekt „nažhavených hlav“. Cíle jsou následující:
- Získat v krátké době tučnou porci postřehů, zpětných vazeb a nových úhlů pohledu na svoji myšlenku či potíž.
- Veřejně slíbit a do dalšího setkání splnit závazek, který mě posune dál vytyčeným směrem.
- V neposlední řadě se inspirovat tím, jakým způsobem své nápady řeší jiní.
Fungující mastermind skupina musí mít svá pevná pravidla a řád. Začíná se revizí závazků z minula, pokračuje se brainstormingem a končí se slibem úkolu, se kterým se každý z účastníků do příště popere. Právě jejich plnění je jedním z hnacích motorů skupiny. Veřejný slib a nutnost obhájit jej před ostatními vede k tomu, že nejpozději den nebo dva před dalším setkáním se do úkolu zakousnete. A i když jej nesplníte celý, alespoň se posunete dál. A o to jde především.
Právě v tom mi členství v MM skupině pomáhá v současnoti nejvíce: posouvat se v mých bočních projektech, na které mi v každodenní práci pro klienty nezbývá čas. Zcela cíleně si dávám závazky z úkolů, do kterých se mi příliš nechce. Třeba pravidelně si najít čas napsat nový článek pro tento blog 🙂
Formáty mastermind skupin
1) Scházet se naživo nebo přes internetovou telekonferenci (např. Skype)
Pokud bydlíte na vesnici či malém městě, dost často se jinak než přes internet s podobně naladěnými lidmi nespojíte. Díky za dnešní možnosti. Živé setkání ale nic nenahradí – část komunikace je neverbální a „chemie“ mezi účasníky nikdy nebude taková, jako když se díváte z očí do očí a vidíte v nich tu dychtivost „už abych dostal taky slovo“.
2) Mít skupinu oborově pestrou nebo naopak úzce zaměřenou
Obojí má své pro a proti. V oborově vyprofilovaném koužku nejspíš dostanete odpověd i na velice konkrétní dotazy, se kterými si zástupci jiných odvětví či řemesel dost možná nebudou vědět rady. Například když provozujete e-shop a řešíte konkrétní zkušenosti s dopravci, nevyzvednutými zásilkami a podobně. Pestře sestavená skupina (nejen oborově, ale třeba i genderově, věkově) je naopak příslibem pohledu zvenčí, z jiného úhlu, mimo bubliny, ve kterých všichni žijeme. Třeba očima vašeho zákazníka. Jako ideální možnost se mi jeví spojení obojího – mít „multi-kulti“ družinu naživo a menší skupinu ze své branže online.
3) „round-table“ nebo „hot-seat“
Že existuje ještě MM formou „horkého křesla“ jsem se dozvěděl až z rozhovoru s Michalem Hantlem. Jak už název formátu napovídá, jedno setkání je věnováno jen jednomu členovi. Je tak možné jít více do hloubky, ale každý si musí počkat na jedno z dalších setkání, až na něj dojde řada. Což je spíše akceptovatelné u skupinek, které se schází na kratší dobu každý týden. Moje zkušenost je naopak s „kulatým stolem“, jehož principy jsem popsal výše a v minulém článku. Nám se osvědčilo setkávání jednou za 3 týdny (14 dní bylo příliš často a po měsíci zase tolik nefungoval efekt stihnout honem slíbené před dalším setkáním) při 6-7 členech, kdy pořád zbude dost hlav („víc ví“), když někdo nemůže přijít, a naopak není brainstormingová část tolik vyčerpávající, jako v případě desetičlenné formace.
Pár dalších tipů a postřehů z mé čtyřleté praxe:
Vůdce. Ideální možnost je mít ve skupině jednoho člena, který ji přirozeně vede – svolává další setkání, utíná debatu, pokud uvízne v mrtvém bodě, sepisuje „protokol“, připomíná nový termín, navrhuje nové členy…
Disciplína je základ. Občas se stane, že někdo závazek nesplní. To není žádná tragérie. Nesmí se však z toho stát pravidlo. Pokud někdo opakovaně neplní sliby, nenosí nová témata, je na čase otevřít debatu, co mu skupina dává. Téměř vždy to vede buď k nápravě nebo odchodu. I k nim přirozeně dochází – možná jste nápadů nasbírali už dostatek a teď je potřebujete hlavně uvádět v život.
Pevný časový rámec nad zlato. Rozpovídání se a revize úkolů nám zabere cca prvních 15 minut. Dalších 90 minut rozdělíme podle počtu účastníků na díly. Pokud vychází na každého 15 minut, zapínáme odpočítávání (telefon, kuchyňská minutka) na 13 minut, aby ještě zbyla rezerva na dopovězení. Finišujeme poslední čtvrthodinkou na závazky a naplánování dalšího setkání.
Komunikace. Mezi setkáními zůstáváme v kontaktu prostřednictvím soukromé facebookové skupiny. Vkládáme do ní zápis ze setkání nebo ji využíváme na zpětnou vazbu k drobnějším nápadům. Dá se také využít na „mezizávazky“ nebo sdílení článků, videí a dalších inspiračních zdrojů.
Chci také svoji mastermind skupinu
Jakkoliv je zprostředkování prožitku z fungování v mastermind skupině ještě marnější než vyprávět do telefonu kreslený vtip, možná jsem právě vás nalákal k tomu, že chcete mít tu svoji. Přidat se k už rozběhnuté není zrovna jednoduché – mnohdy jde o důvěru uvnitř, která se pracně budovala několik setkání a noví členové už se nepřijímají. „Buďte tedy tou změnou, kterou chcete ve světě vidět“ a založte si vlastní MM. Jak na to?
- Domluvte se se dvěma až třemi známými, že chcete MM skupinu založit. Když každý přivede dalšího člena, za kterého ručí (opět jde mimo jiné o důvěru a otevřenost ve sdílení nápadů), rázem vás bude dostatek.
- Zeptejte se na svém Facebooku nebo Twitteru (jako návnadu použijte tento článek :).
- Požádejte o členství ve skupině Punkové podnikání – Mastermind Po přijetí buďte aktivní, rovnou napište co děláte, kde žijete a jaké členy hledáte. Přidejte se také do tamní tabulky, kde najdete další potenciální zájemce.
Chcete si vyzkoušet mastermind skupinu pod profesionálním vedením?
Nabízím veřejný workshop mastermind skupin nebo jako službu facilitaci prvního setkání vaší mastermind skupiny.