Dobrá osobní značka funguje jako magnet a šíří ji za vás ostatní

Osobní značka

Před rokem mě oslovila redaktorka Jana Langerová z portálu Podnikatel.cz s několika otázkami, týkajícími se tématu osobní značka. Stejnou příležitost dostaly Cristina Muntean ze společnosti Media Education CEE a „marketingová čarodějnice“ Madla Čevelová. V článku „Udělejte ze sebe celebritu, začněte budovat osobní značku. Víme, jak na to.“ však vyšla jen část mých odpovědí v podobě citací, a tak jsem se rozhodl mé odpovědi po inspiraci zveřejnit. A nakonec jsem přidal

Otázky z rozhovoru

1) Proč je pro podnikatele důležité budován osobní značky? Jaké to má výhody?

Dobře a cíleně budovaná osobní značka dokáže mnohé. Jasně odlišuje od ostatních. Vzbuzuje očekávání. Funguje jako magnet – přitáhne klienty, se kterými se budete rozumět a ti, se kterými by vás dost možná očekávaly nesnáze, vám nejspíše ani nezavolají. Dobrou značku za vás šíří ostatní – spokojení zákazníci a oddaní fanoušci. Kvalitní osobní značka je takřka jediná nezkopírovatelná konkurenční výhoda. Každý jsme totiž individualita.

2) Čím by měli lidé začít při vědomém budování osobní značky? Od čeho se odrazit?

Začal bych ujasněním si toho, čeho chci osobní značkou dosáhnout? Mít „jen“ více zakázek / prodejů nebo být zároveň tím, kdo v daném oboru vědomě formuje názory a směřování. Určitě je žádoucí znát své silné stránky a stavět na nich. A pokračoval bych uvědoměním, že se nikdy nemůžu zavděčit všem. Dobrá osobní značka by měla s trochou nadsázky vzbudit emoci v duchu hesla „miluju nebo nenávidím“…

3) Jak může živnostník propagovat sebe prostřednictvím toho, co dělá? Jednou věcí je být dobrý, druhou je určitá prezentace. Co vše do ní může zařadit? A jaké nástroje může použít?

Záleží především na oboru. Mnohý řemeslník může ignorovat sociální sítě a mít zastaralý web a přesto nebude vědět, kam dříve skočit. Stále platí, že především u profesí s lokální působností bude osobní doporučení fungovat nejlépe. Pokud nabízím služby celorepublikově či globálně, bude mít navrch internetová propagace. Základem je podle mého mínění vyladěný web/blog (nad kterým mám plnou kontrolu) a okolo něj „ekosystém“ sociálních sítí, newsletterů atd. Ze svojí zkušenosti doporučuju kombinaci prvků z online a offline světa, chodit na různá setkání, networkingy či být přímo jejich iniciátorem, především v branžích, stavících na znalostech.

4) Jak moc je v tomto ohledu důležitá originalita a autentičnost?

Umění odlišit se je jedním z hlavních pilířů (osobního) marketingu. Je však dobré přihlédnout k psaným i nepsaným pravidlům dané profese. Neformálně vystupující účetní bude jistě dobře zapamatelnovatelný, ale klienti budou v tomto případě oceňovat spíše důvěryhodnost a diskrétnost. Originalitu a nadsázku ocení více například u marketéra.

5) Máte na závěr nějaké doporučení nebo tipy?

Při hledání osobní značky bych propojil analytický a intuitivní způsob. Tzn. stavěl bych zároveň na průzkumech a datech (s myšlenkou na zákazníka), ale zároveň získávat zpětnou vazbu od okolí, jak přátel a blízkých, tak kolegů, jak na ně působím, v čem vidí mé přednosti… Doporučil bych navštívit kurzy nebo toto téma otevřít ve vlastní mastermindové skupině. Prostě umět prodat svoji osobitost, ale zároveň nestavět značku jen na dojmech a pocitech.

Příklady mých oblíbených osobních značek českých freelancerů

Nadšený učitel angličtiny z Brna Broňa Sobotka se vypracoval z žáka, kterému kantorka předpovídala, že se žádný cizí jazyk naučit nesvede, až na dnes možná nejznámějšího českého angličtináře. Broňova mise zní „pomáhám se lidem zamilovat do angličtiny“ a díky nakažlivému entuziasmu a schopnosti srozumitelně vysvětlit neoblíbenou gramatiku v současnosti jeho youtube kanál odebírá na 150 tisíc fanoušků. Kromě videí na youtube má dnes řadu online kurzů na vzdělávací platformě Seduo, pravidelně pořádá živé Ingliš Weekendy, ale také stále učí ve škole. Broňa je skvělou ukázkou ryze autentické osobní značky.

Marketingová čarodějnice Madla Čevelová je přiléhavým příkladem jasně vykolíkované strategie, kterou jsem výše popsal jako „miluju nebo nenávidím“. Ne každý klient tuto míru nadsázky zkousne. A to je zcela v pořádku. Madla se svými slovy zaměřuje na ty, „kteří podnikají srdcem, věří na intuici a své podnikání vnímají jako součást života a osobního rozvoje“ a já věřím, že ji to skvěle funguje. V české komunitě freelancerů respektovaná markeťačka poskytuje poradenské služby, pořádá kurzy a napsala tři eknihy. Na jejím webu najdete desítky tématických článků a také třeba užitečný kalkulátor hodinové sazby.

Potulný sadař Dominik Grohmann skloubil typicky řemeslnou práci, jako je péče o stromy, s osvětou prostřednictvím blogových článků. V zemi kutilů a zahrádkářů tohle téma na internetu chybělo a Dominikovi nakonec přineslo i pozvání do Receptáře prima nápadů TV Prima. V zimní sezóně stříhání a řezů je tak Dominik na roztrhání a mívá dlouho dopředu plno. I proto se o své znalosti podělil prostřednictvím videokurzu. Pořádá také živé workshopy a přednášky. Vášeň pro ovocné stromy a jejich místo v krajině je pro Dominika posláním. Pomáhá obcím i soukromým zájemcům zakládat ovocné sady. Jednou by chtěl mít vlastní.

Pavel OvesnýPavel Ovesný je jméno mé. Na volné noze podnikám bezmála 20 let. Spojuju dovednosti a znalosti webového tvůrce, obsahového marketéra i podnikatelského poradce. Pořádám kurzy o podnikání, mastermindová setkání a nabízím také celodenní konzultaci v přírodě Lesa Pán. I proto, že mám rád lesy, hory a taky vlaky: s roční jízdenkou ČD v nich zároveň cestuju i pracuju.
Punkové podnikání