Přečetl jsem ji třikrát v celku a navíc několikrát po menších částech. Půjčil jsem ji mnohokrát, ale z ruky ji dávám jen s podmínkou šibeničně krátkého termínu vrácení. Když mi totiž chybí inspirace nebo drajv, většinou sáhnu po ní. O čem je řeč? Nálepkou kultovní se má šetřit, ale pro knížku Restart mi příjde velice přiléhavá.
Jason Fried a David Heinemeier Hansson v ní vstyčili prostředníček snad všem pravidlům z tlustých bichlí o podnikání. Podle dvojice chlapíků z malé, ale věhlasné firmy 37 signals (možná budete znát jejich Basecamp), můžete zapomenout na nutnost psát dlouhé byznysplány, vybírání si spolupracovníků mezi majiteli červených diplomů, přílišnému se ohlížení po konkurenci nebo vyhazování peněz z okna – za reklamu.
Autoři knihy s podtitulem „Průvodce podnikatelským minimalismem“ si vyřizují účty s workoholiky („když pracujete víc, neznamená to ještě, že víc uděláte…„), zrazují před přílišným puntičkářstvím (začněte v epicentu a na začátku zapoměňte na detaily) a bourají mýtus o tom, že nejlepší zaměstnanec je čerstvý absolvent vysoké školy, který pro vás bude pracovat 16 hodin denně a přespávat ve spacáku přímo v kanceláři (rodiče malých dětí dovedou s časem nakládat o poznání efektivněji).
Fried s Hanssonem naopak nabádají, abyste si vyvořili vlastní publikum (blogem, sdílením části svého know-how, náhlédnutím za oponu…), příjmuli své limity jako svoji výhodu, dali ze svého ochutnávat stejně jako drogoví dealeři (ti věří, že jejich produkt je tak dobrý, že vám ho poprvé dají zadarmo a vy se příště vrátíte s bankovkami…) nebo viděli marketing všude, každém e-mailu, telefonátu nebo třeba v designu účetního dokladu (víte třeba, že Freshbedýnky.cz mají z druhé strany faktury recepty?).
A aby toho nebylo málo, „Restartéři“ se dokonce chlubí tím, že nevychází vstříc kvantu připomínek svých zákazníků a nechávají je za zády, zatímco adorují jednoduchost a s otevřenou náručí čekají nové příznivce, kteří ji ocení. V tu chvíli si možná řeknete: „tak to už je trochu moc, přece každý ví, že nový obchod uděláte nejsnáze s tím, kdo už si u vás koupil.“ Pokud se ale prokoušete ke konci, což jde díky čtivosti Restartu příjemně snadno, možná najdete mezi řádky místy až spratkovsky drzých rad zašifrované podobné poselství jako já – neberte nás doslova a najděte si na všechno vlastní názor. A hlavně – začněte!
„Jasné a často doslova geniální myšlenky této knihy mi několikrát skutečně téměř vehnaly slzy do očí“, napsal prý o Restartu recenzent z New York Times. A já mu naprosto rozumím.