„Nesuď knížku podle obalu,“ praví jedno nepsané pravidlo. A pro „Jak dělat, co vás baví, a dostat za to zaplaceno“ to platí dvojnásob. Bohužel kombinace názvu a tucového designu ji v myšlenkách odesílá někam na paletu do Levných knih, do společnosti šestákových románů. A tam rozhodně nepatří.
Jak povýšit koníček na zlatonosného „oslíčka otřes se“? I podle Williamse je místo spřádání sáhodlouhých plánů vůbec nejdůležitější začít. Byť si na začátku na svůj projekt neurvete víc než třeba jen deset minut denně. S řešením drobných úkolů se totiž začnou vyjevovat další logické kroky, osoby, které poradí nebo pomůžou a hlavně nové a mnohdy nečekané příležitosti. V každém případě není radno dělat ani krok bez „herního zápisníku“ a každý nápad si do něj okamžitě psát.
V dalších kapitolách se dočtete o „tvůrcích, hvězdách a mechanicích“, o tom, jak překonat strach z neúspěchu, zformovat si podpůrný tým, pracovat na svojí značce a dát o sobě vědět, hledat spolupracovníky a partnery nebo jak využít potenciálu širokých možností on-line dostupných a mnohdy zcela bezplatných nástrojů. Že to skutečně funguje,
pak ilustrují reálné a mnohdy inspirující příběhy těch, kteří už se baví a zároveň svojí vášní vydělávají.
John Williams rozhodně nepatří mezi současné výrobce lákavě nadýchané marketingové smetany. Jeho rady zní mnohdy poměrně prostě a obyčejně, rodinné stříbro se z nich stane ve chvíli, kdy nejsou jenom čteny, ale uvedeny v život. Jistě, o mnohém z toho si nepřečtete nebo neslyšíte poprvé, ale „Jak dělat, co vás baví, a dostat za to zaplaceno“ staví možnosti a drobné krůčky do souvislostí a rámuje do soudržného celku. A především klade chytré otázky.
Knížka Johna Williamse možná není tolik čtivá ani hecovací, ale o to více praktická a v dobrém slova smyslu návodná, ať už chcete být rock’n’rollovu hvězdou, spisovatelem nebo tím, kdo chce změnit svět. Její přečtení doporučuju každému, kdo se chce pustit do vlastního projektu.